De Peugeot 508 verraadt alleen aan zijn typeplaatje dat er heel bijzondere techniek aan boord is. Want met zijn aandrijfconcept was deze Peugeot 508 bij zijn introductie uniek in de markt. De HYbrid4-versie heeft namelijk een dieselmotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Een vierwiel aangedreven 508 is daardoor het verrassende en milieubewuste resultaat. Een combinatie waar je als bestuurder beslist erg enthousiast van wordt. Rijd u maar even mee…
De perfect onderhouden 508 HYbrid4 uit 2014 (inderdaad, met hoofdletters H en Y) staat te blinken voor het pand van Otto de Gooijer in Rhenen. Eenmaal genesteld in de zeer comfortabele fauteuils (want dat zijn het!), druk ik de startknop in. De versnellingspook in ‘D’ en rijden maar. Dat gaat volledig geruisloos want bij gering gas geven zorgt de elektromotor voor de aandrijving. Dat blijft een fascinerende gewaarwording. In volledige stilte lijkt een onzichtbare hand de statige Peugeot vooruit te duwen en dat gaat nog erg vlot ook. Bij hogere snelheden springt de dikke 2.0 HDi-turbodieselmotor bij. Gecombineerd heeft de auto 200 pk vermogen en dat voel je best. Het is een beschaafde maar ondertussen zeer snelle auto. De gerobotiseerde versnellingsbak werkt in deze 508 overigens perfect. Vloeiend en snel zoeft de auto weg. Na 8,6 seconden kun je al op de ‘100’ zitten en dat is serieus snel. Geen wonder met maar liefst 450 newtonmeters aan gecombineerd koppel. Met de trekkracht zit het dus wel goed. Ook op de snelweg is het kilometers vreten een waar genoegen. Van de ingewikkelde techniek merk je dan niets.
De snelweg is echt het domein van de auto dankzij de uitstekende vering, de perfecte koersvastheid en het comfortabele interieur. Franse auto’s staan van oudsher bekend om hun hoge mate aan comfort en deze 508 maakt dat imago voor de volle 100% waar. Op het gebied van afwerking lijkt de grote Peugeot echter wel Duits. Mooie materialen en een gedegen afwerking zonder dat het een saaie bedoening binnen is. Want het geheel is met smaak vormgegeven en draagt zodoende bij aan het comfortabele karakter van deze auto. Leuk detail in het dashboard is de ‘powermeter’. Deze geeft in procenten aan hoeveel vermogen er wordt gevraagd. Verder is er een knop waarmee je volledig elektrisch kan rijden en dat gaat prima als je maar niet te hard gaat. In de stad ideaal want daar kom je toch niet aan hoge snelheden toe en de uitstoot van de auto is op dat moment 0.
Voor ik het weet, ben ik een eind verwijderd van de Vallei-regio. Hoogste tijd dus om in alle rust terug te keren naar de basis. Wie op zoek is naar een uiterst gerieflijke en fraai gelijnde auto met milieuvriendelijke techniek en fijne rijeigenschappen, zou eens een bezoekje moeten brengen aan Otto de Gooijer. U zult dan onder de indruk zijn van de prestaties van de Peugeot 508 HYbrid4. Ervaar het zelf maar eens tijdens een Peugeot 508 proefrit die start in Rhenen!
In volledige stilte lijkt een onzichtbare hand de Peugeot vooruit te duwen
Peugeot 508 Allure HYbrid4
Motor: 4 cilinders, turbodiesel, 1.998 cc en elektromotor
Vermogen: gecombineerd 147 kW, 200 pk
Koppel: gecombineerd 450 Nm vanaf 1.750 toeren
Prestaties: 0 – 100 km/u in 8,6 seconden, topsnelheid 210 km/u
Meer nieuws...
Volvo XC40 Recharge Pro Volledig elektrische SUV van Volvo. Dit prachtige exemplaar heeft een lage kilometerstand en verkeert in topstaat! De lange lijst met opties maakt specifie...
Land Rover Range Rover Evoque Convertible 2.0 Si4 HSE Dynamic Een auto waarvan je zeker op een dag als deze geweldig van kunt genieten! Deze Evoque Convertible uit 2017 he...
Ons bedrijf is centraal gelegen aan de N233 in Rhenen, nabij de A12 en A15. Bij Autobedrijf Otto de Gooijer vindt u een ruim aanbod van jong gebruikte (dealer onderhouden) auto’s en bedrijfswagens van diverse merken in alle prijsklassen. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor de aankoop van uw nieuwe auto en bedrijfswagen, uiteraard met behoud van fabrieksgarantie.
Wij nodigen u van harte uit in onze showroom, ons vakkundige- en servicegerichte team staat u graag te woord.